45e t/m 49e etappe Edinburgh - Mordrington - Rothbury - Newcastle - Redcar - Whitby

30 augustus 2017 - Whitby, Verenigd Koninkrijk

De lengte van de etappes was achtereenvolgens 101, 101, 91, 113 en 53 km.
Het heeft even geduurd voor weer een reisverhaal. Het landschap gaf geen aanleiding om een lang verhaal te schrijven. Na een dagje rust in het bijzondere Edinburgh de draad weer opgepakt. 45e etappe. Die dag door een glooiend landschap naar Mordrington gefietst. Daar overnacht in een B&B bij een hoogleraar literatuur aan universiteit St Andrews en Edinburgh. Een giga bibliotheek natuurlijk met bijzondere boeken ook over Nederland. 46e etappe. De dag daarna geëindigd in een Bunkhouse in Rothbury. Ik sliep die nacht met 2 Indiërs en 2 Amerikanen op 1 kamer. Na een verdunde whisky te hebben gedronken was dit het moment om de Schrobbelaar die ik nog steeds in mijn tas had te nuttigen. De 2 flesje verdeeld over 5 glazen en het goedje opgedronken. Ze vonden het een bijzonder drankje. 1 flesje is nu leeg naar India en 1 naar Amerika. Om 11 uur nog besloten om een biertje in de naastgelegen kroeg te drinken. Na nog 3 0.5 l pullen te hebben genuttigd en een live band met Queen nummers te hebben aangehoord toch om ca 3 uur het bed opgezocht. Pfff.... 47e etappe. Met loodzware benen en geheel uit het ritme de dag beëindigd in Newcastle. Naar verhouding veel door drukke gebieden gefietst. De 48e etappe naar Redcar gereden. Halverwege vanaf Sunderland naar Stockton over een voormalig spoortracé. Half verhard en mooie natuur. Wel een lekke band. Daarna naar Redcar. Veel stedelijk gebied met slechte fietsvoorzieningen en veel glas waardoor opnieuw lek. Verdomme. De dag daarop een fietsenmaker opgezocht om wat nieuwe banden te kopen. 49e etappe is weer een bijzondere geworden. Ik ben over de cliffs naar Whitby gereden. Niet de officiële fietsroute maar de wandelroute dicht aan de kust. Veel hellingen van wel 20%. Bijzondere uitzichten en schitterende plaatsjes als Staithes en Saltburn. Ook veel geklauterd. Bij hekjes en trappen bagage eraf fiets op de rug, hindernis passeren, bagage ophalen en weer verder. Een schitterende dag die geëindigd is in Whitby. Mooi druk en gezellig. De overnachting was bijzonder. Bij het Castle, de kerk met kerkhof, de bierbrouwer was de jeugdherberg gelegen met uitzicht op Whitby. SCHITTEREND. Een topdag met weinig km. Was ik wel aan toe met een aantal dagen minder landschap en met stedelijk gebied.

1. Peter Koomen:
    30 augustus 2017
    Hi Jos, bijna 2/3 van je reis zit erop. Het moet wel een bijzondere ervaring zijn. Ik ben benieuwd naar de rest van de reis. Veel succes daar en take care!
    Gr., Peter
  2. Lucien Slaats:
    3 september 2017
    Bijzonder wat je doet Jos. Veel plezier en doe voorzichtig.
  3. Henk:
    3 september 2017
    Dag Jos,
    Leuk om te lezen dat de Schrobbelèr nu wereldwijd bekend is. En dat deze Brabantse gezelligheid wereldvrienden maakt. Je gaat als een speer. Mooie foto's, geweldige muziek onderweg. Vandaag is de start van de The Tour Of Britain wellicht kun je straks een stukje aanhaken. Nog veel plezier en goed weer.
    Grt. Lisette en Henk
  4. Alan:
    4 september 2017
    Hi Jos, good to meet you, inspired by your adventure.
    Good luck.