56e t/m 59e etappe Southend-on-Sea - Faversham - Dover - Aardenburg - Middelburg

9 september 2017 - Middelburg, Nederland

De etappes hadden een lengte van achtereenvolgens 105, 84, 141 en 35 km. Vandaag zaterdag 9 september ben ik vanaf Middelburg nog naar Ossendrecht gefietst. De afstand bedroeg 77 km.

De 56e etappe vanaf Southend-on-Sea was druk. Je kan merken dat je wat dichter tegen Londen zit. De steden Tilbury, Gravesend, Rochester is feitelijk een nagenoeg 1 stedelijk gebied. Vooral bij Gravesend ben ik door een onaantrekkelijk industriegebied gereden. Gelukkig is het eerste stuk bij Southend door Heidleigh park nog een mooie route langs de Theems. Het laatste deel was dicht langs de kust naar Faversham. Leuk zijn daar de rivieren die bij eb droogvallen en de schepen die dan op het droge liggen. Er ontstaat dan een leuk natuurgebied.

Bij aankomst in het hotel in Faversham bleek dat ik een verkeerde boeking had gedaan. Ik zat 1 dag mis. En het hotel zat vol helaas dus in de avond door de regen nog naar een ander hotel gereden.

57e etappe. De volgende dag ben ik naar Dover gefietst. Het laatste stukje over de White Cliffs bij Dover.
Overnachting in een (zeer eenvoudig lees vies) hostel vlak bij de veerboot. Uiteindelijk om die reden laat naar het hostel gegaan, kleren uit, de wekker snel op 6 uur gezet en vroeg weer weg om tijdig op de veerboot te zijn.

58e etappe. Ik ga Engeland verlaten. Met de veerboot naar Duinkerke. Tegelijkertijd met mij stapte ook een Duitser van 20 jaar op die naar Brussel ging. Vanaf Duinkerke is hij 35 km met mij meegefietst. Van hem nog een goed idee gekregen van een beschikbare app met fietsroutes. Iets voor de volgende keer..... Ik heb verder besloten om deze etappe zo ver mogelijk door te rijden omdat morgen (vrijdag 8 september) slecht weer wordt verwacht. De Belgische kust heb ik gevolgd over de boulevards en langs de tramlijn tot in Knokke Heist. De fietspaden zijn daar goed en de boulevards zijn netjes en modern. Vanuit Knokke Nederland ingereden. Wat een verschil met andere landen. De kwaliteit van de wegen in Nederland is heel goed en veel fietsvoorzieningen en goede bewegwijzering. De dag geëindigd in Aardenburg. Tevens hier een rustdag ingepland omdat vrijdag veel regen werd voorspeld. Dit was ook zo. De gehele vrijdag heeft het geregend.
Zaterdag de 59e etappe resteerde nog een korte rit naar Middelburg naar het punt waar ik in mei ook gestart ben. Hier is in 2011 ook de giro gefinisht.
HET ZIT ER OP. IN 59 ETAPPES IN TOTAAL CA 6100 KM GEREDEN. HET IS GOED ZO. MORGEN SNEL NAAR GOIRLE.

1. Peter Koomen:
    10 september 2017
    Hi Jos,
    Je bent dus weer thuis. Gauw wat afspreken lijkt me! Om over de hele tocht te horen!
    Gr., Peter
  2. Henk:
    10 september 2017
    Welkom thuis!
  3. Ingrid:
    11 september 2017
    Welkom thuis! Laatste statistieken van de hele reis, wow echt indrukwekkend:
    Kilometers per land:
    Nederland 562
    Duitsland 872
    Denemarken 835
    Zweden 419
    Noorwegen 1.144
    Shetlandeilanden 227
    Orkney eilanden 158
    Schotland "vaste land" 897 (totaal Schotland dus 1.282)
    Engeland 1.360
    Frankrijk 20
    België 121

Totaal 6.615, exclusief proloog Hemelvaartsweekend 6.088

Gemiddeld aantal kilometers per dag 105,
    exclusief proloog 103,18.

Ongelooflijk knap en fijn dat wij allemaal een beetje mee konden reizen door jouw blog xxx