We zijn weer in Goirle,

11 september 2017 - Middelburg, Nederland

Afgelopen zondag 10 september vanuit Ossendrecht naar Goirle gefietst. Op mijn dooie akkertje genietend van het zonnetje. Ik kan terugkijken op een zeer geslaagde fietstocht. Menigeen zal vragen hebben. Wellicht vragen die ik mezelf al gesteld heb.

Heb ik lichamelijke of mentale klachten gehad?

De eerste 3 weken had ik last van mijn zitvlak en spieraanhechtingen bij mijn knieën. Daarna kwam ook mijn lichaam in een ritme zodat uiteindelijk een gemiddelde aantal kilometers per dag van 105 km geen probleem was. De basisconditie was goed. Lichamelijk heb ik mezelf verrast. Ik had zo verder kunnen fietsen. Mentaal was het zwaar tot en met Shetland. Daarna werd ik rustiger en heb ik heerlijk kunnen fietsen.

Ben ik eenzaam geweest?

Eenzaam ben ik geen enkel moment geweest. Overal waar je de fiets neerzet heb je wel aanspraak. De Schotten en Engelsen zijn het gemakkelijkst in de omgang en het meest spraakzaam. Er gaat geen dag voorbij of je spreekt mensen van diverse nationaliteiten. Heel leuk is dat. Mensen van de volgende nationaliteiten heb ik gesproken: oosterrijker, zwitsers, portugezen, amerikanen, indiers, canadees, en natuurlijk de mensen uit de landen zelf.

Hoeveel lekke banden?

Ik heb 7 lekke banden gehad waarvan 6 in Engeland. Dit kwam deels ook doordat mijn achterband kaal was. Het profiel was nagenoeg weg. Daarnaast staan langs de voormalige spoorwegtrace veel bramenstruiken waarvan de doornen op het fietspad liggen.

Heb je panne gehad met de fiets?

Mijn Santos 4.29 is super. Ik ben er bijna verliefd op geworden. Er is niets kapot gegaan. Ik ben over stranden, rotspaden, grind en gravelpaden gereden en heb hellingen van 30% bedwongen. Het verwisselen van banden ook achter en het vervangen van remblokken is doodeenvoudig. Geen olie voor ketting en geen derailleur. Die fiets is een verademing.
Hij gaf geen krimp. Top Top en nog eens Top.

Hoeveel kilometers heb ik gereden?

In de reacties hebben jullie de gereden kilometers al een keer gezien. Hieronder nogmaals een overzicht van de North Sea Cycling Route:

Nederland 562
Duitsland 872
Denemarken 835
Zweden 419
Noorwegen 1.144
Shetlandeilanden 227
Orkney eilanden 158
Schotland "vaste land" 897 (totaal Schotland dus 1.282)
Engeland 1.360
Frankrijk 20
België 121
Totaal NSRC 6.615 km, exclusief proloog Hemelvaartsweekend 6.088
Gemiddeld aantal gereden kilometers per fietsdag 105,
exclusief proloog 103,18.

Het laatste stuk vanaf Middelburg naar Goirle, wat geen onderdeel is van de NSRC bedraagt 156 km waarmee het totaal aantal gereden kilometers in deze vakantie vanaf 3 juli 6.244 km bedraagt. Een enorme hoeveelheid. Mijn conditie is nu goed. Maak je borstje maar nat.

Wat waren de leuke stukken en minder leuke stukken?

Zweden en met name Noorwegen is de natuur overgeweldigend mooi. Ik had dit ook zo verwacht. Ik moet daarbij vermelden dat Noorwegen meer naar het binnenland wellicht nog mooier is. Gelukkig liep daar de fietsroute niet door.

Mijn verwachtingen voor Schotland en Engeland waren voor wat betreft de natuur hoog gespannen. Helaas is dat wat tegengevallen. Je komt met de route niet door de echt mooie natuurgebieden (die er wel zijn) en dat is jammer. De fietsvoorzieningen zijn slecht en zeker naar het zuiden wordt het steeds drukker. Ik had hier meer van verwacht.

Grote meevaller was duidelijk de westkust van Denemarken. De natuur- en duingebieden waren echt mooi. Dat had ik niet verwacht.

En zeker mogen we de noordzeekust vanaf Middelburg naar Schagen niet vergeten. Heel gevarieerd met mooie natuurgebieden en zeker het rijden door het industriegebied 2e maasvlakte is indrukwekkend.

In een klassement gegoten als volgt:

1. Noorwegen
  2. Zweden
  3. Noordzeekust Nederland en Westkust Denemarken
  4. Schotland
  5. Engeland
  6. Duitsland, resterend deel Denemarken en Nederland.

Noot: Dit is mijn klassement  zoals ik dat beleefd heb en die echt vanuit het fietsplezier en de gereden route zijn voortgekomen.

Wie zijn het leukst gemeten vanuit het perspectief van ik als Nederlander die neutraal is?

1. Noren, Zweden en Denen zijn heel rustig en vriendelijk. Gentlemen in het verkeer.
  2. Schotten en Engelsen zijn heel vriendelijk en gezellig maar duidelijk minder rustig. Ze rijden hard.
  3. Duitsers zijn als Nederlanders.

Smaakt dit naar meer?

Daar antwoord ik over een aantal maanden wel op. Ik ben wel enthousiast. Ik besef verder dat je dergelijke tochten niet mee op je 65e kunt doen.

Heb je goed weer gehad?

Ik heb feitelijk maar 2 hele dagen regen gehad waarbij ik regenkleding heb gedragen en mouwstukjes. Met name in augustus ca. 10 regenachtige dagen gehad met buien. Naast buien dan ook zonneschijn. Regenkleding was dan niet nodig. Verder altijd in kort mouwen en korte broek gereden. De temperaturen liepen uiteen van ca. 15 graden in het noorden (shetland) tot ca. 22 graden in juli in Denemarken. Samengevat heb ik het getroffen met het weer. Wellicht was afgelopen vrijdag wel de slechtste dag met kou en regen.

Was het zwaar?

Met name Noorwegen en Shetland waren echt heel zwaar. Noorwegen door de hellingen, maar zeker ook de wind en het regenachtige weer. Ditzelfde geldt ook voor Shetland maar in Shetland kwam daar ook het mentale aspect bij. Shetland is desolaat. Alleen schapen en gras. 's Avonds geen kroeg, restaurant of supermarkt. Gewoon niets.

Wie is je grootste vijand?

De wind is absoluut de grootse vijand. De hellingen weet je wanneer die komen en ze hebben een einde. De wind blijft de hele dag.

Hoe hard rijd je?

De snelheid varieert sterk. Bergop kwam mijn snelheid dikwijls niet boven de 4 km/ uur. Wind mee en vlak zoals afgelopen zaterdag heb ik wel een snelheid van ca. 35 km/uur. De rest lag er tussen in. Mijn kruissnelheid zonder al te veel externe invloedsfactoren ligt op ca. 25 km/uur.

Ben ik in gevaarlijke situaties terechtgekomen?

Nee, ik ben werkelijk niet 1 keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen.
Ook niet 1 keer gevallen. De reisboeddha heeft zijn werk dus goed gedaan en de gehele vakantie in het voorvakje van de stuurtas gezeten. Je zou bijna gaan geloven dat het werkt.

Fotoboek?

Van dit reisblog laat ik een fotoboek maken. Ik zal dit aan jullie laten zien. Ik wil jullie verder bedanken voor de belangstelling. Ik heb niet echt gereageerd op jullie reacties maar zal dit in de komende weken goedmaken door het eindresultaat onder het genot van een wijntje te laten zien.

Met vriendelijke groeten, Jos Coppelmans, de kilometervreter.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henriëtte:
    11 september 2017
    Grote prestatie Jos! Gefeliciteerd!
  2. Peter Koomen:
    11 september 2017
    Jos, je hebt echt een grote prestatie geleverd! Gefeliciteerd! Spreek je snel!
  3. Hans Hermans:
    11 september 2017
    Topprestatie Jos. Fijn dat je weer terug bent. En vwb de reisboeddha..., natuurlijk werkt ie. Ik zal er Anneke ook eentje geven. Die had hem de afgelopen jaren eigenlijk al nodig :-)
  4. Frank:
    11 september 2017
    Een mooi verhaal Jos! Fijn dat je weer thuis bent en dat je een hele mooie tocht hebt gehad. Tot binnenkort. Misschien weer een stukje fietsen (als je er nog geen genoeg van hebt) en gezellig bijkletsen onder het genot van een lekker bakkie koffie met gebak.
  5. Maarten Scholtze:
    11 september 2017
    jouw kilometers dit jaar: 6244 (minimaal)

mijn kilometers dit jaar 1500 (maximaal)

conclusie: ik ga met jou dit jaar niet meer fietsen....

Chapeau voor de prestatie Jos. Er zit bij nog weinig sleet op..
  6. Marc Brock:
    18 september 2017
    Top gereden Jos, klasse!
    Ik was 5e in mijn klasse geworden bij het NMK op de vlasakkkers. 40.8 gemiddeld over 81 km. In tegenstelling tot Maarten wil ik nog wel met je fietsen😂😂