36e en 37e etappe Kirkwall - Kirkwall - Thurso

16 augustus 2017 - Thurso, Verenigd Koninkrijk

De lengte van de etappes was 104 km en 54 km.
De 36e etappe was een rondje over het hoofd eiland van Orkney. Eergisteren kwam ik erachter dat mijn helm is achtergebleven in Shetland. Mmmm...
Gistermorgen dus eerst een nieuwe helm gekocht. Helaas Specialized. Daarna lekker Engelse thee gedronken. Het regende toch. 's Middags trok de lucht open en werd het formidabel weer. Lekker een rondje gereden zonder bagage. Een verademing. Wel veel wind. Leuke plekjes bezocht als Birsay en Stromness.
Op Orkney
- zijn schapen vervangen door koeien.
- veel landbouw.
- is minder desolaat.
- heeft een belangrijke rol in wo 2
- veel zichtbare geschiedenis 3000 jr v chr. Sarah Brea is een leuke spot.
- verschillende kleine bierbrouwerijen
- echte whisky stokers
- veel wind
De 37e etappe bracht me naar vasteland van Schotland. Onderweg de italian chapel van de Italiaanse krijgsgevangenen tijdens de 2e wo. Duitse scheepswrakken liggen vlak onder de kust. Ze steken deels boven water uit. Tijdens de capitulatie lieten de Duitsers hun eigen schepen nog snel zinken om van geen waarde te kunnen zijn. Indrukwekkend. Na de bootovertocht eindigt de dag in een hostel in Thurso.

1. Nico van hest:
    17 augustus 2017
    hallo Jos,

als je straks met zo'n beren conditie weer op de racefiets of ATB zit, zal je wel als een speer gaan omdat je aangeeft dat je zonder bagage al een gigantisch verschil voelt. ook mooie en interessante foto's. geniet verder van jouw spectaculaire fietsreis. groetjes, Nico
  2. Ingrid:
    17 augustus 2017
    Ik weer terug in Nederland, dus voor de liefhebbers weer een update van de kilometers per land en totaal tot en met Thurso (Schotland) dd 16-08-2017:
    Nederland 527
    Duitsland 872
    Denemarken 835
    Zweden 419
    Noorwegen 1144
    Shetland eilanden 227
    Orkney 158 (inclusief circa 25 km in Schotland)

Totaal t/m 16-08-2017: 4.182 kilometer

Ruim over de helft dus. Veel succes met de ruim 2000 kilometer in Schotland en Engeland!
  3. Jan van Son:
    18 augustus 2017
    Hoi JOS,
    Mooie foto's heel anders als Noorwegen. Hoe had je de vrije dag ervaren in Noorwegen? Had je de vismarkt in Bergen ook gezien? Je gaat nu weer aftellen Jos. Succes.
    Groetjes Mirjam en Jan
  4. Jos:
    19 augustus 2017
    Hoi miriam en jan de vismarkt heb ik gezien ( en gegeten) n de stromende regen. Verder is de natuur overgeweldigend het binnenland in. Gletsjers, meren, rivieren, bossen. Inmiddels alweer een paar dagen in Schotland. GroetEn aan de Kids. Jos