33e t/m 35e etappe Bergen - Sumburgh - Scalloway - Yell - Unst - Lerwick - Kirkwall

14 augustus 2017 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

Lekker op de ferry naar Kirkwall mijn reisverhaal even bijwerken. De  etappes hadden achtereenvolgens een lengte van 50, 92 en 85 km.
Noorwegen herinner ik me als
- overweldigende natuur, niet te overtreffen.
- helaas kosten voor eten en drinken zowel in restaurant als supermarkt enorm duur dat het ook afschrikt.
- Noren zijn vriendelijk en rustig zeker ook in het verkeer.
De 33e etappe stond in het teken van de vliegreis van Bergen naar Sumburgh Shetland. Mijn fiets had ik in een doos ingepakt. Achter- en voorwiel eruit gehaald. Spatbord eraf gehaald en zadel naar beneden. Trappers eruit. Al bij al een uurtje demonteren en monteren. Het propellervliegtuigje met ca 20 passagiers nam fiets zonder problemen mee. Met een vertraging van 2,5 uur geland op shetland. Vanaf de bagagehal kreeg ik hulp om fiets en bagage te dragen. Een warm ontvangst. In de aankomsthal onder veel belangstelling mijn fiets weer in elkaar gezet. 's Avonds met een lekker avondzonnetje naar Scalloway gefietst waar het guesthouse was gevestigd. Mijn maaltijd nog in een drukke en gezellige pub genuttigd.
De 34e etappe heeft me naar het meest noordelijke eiland Unst gebracht. Ik kan niets anders zeggen dan dat er voorbij Lerwick gewoon niets meer is. Geen pub en supermarkt. Alleen gras en schapen. Met wind tegen glooiend terrein een zware rit. Het hostel was zeer eenvoudig. Simpel een bed en douche. Shetland is geen eiland om langer te blijven en niet aantrekkelijk om te fietsen door saai, harde wind, regen en glooiingen.
De dag erop de 35e etappe vanaf Unst via Yell terug naar Lerwick om in de avond de boot naar Kirkwall te pakken. Ik kreeg nog de gelegenheid om op de veerboot van Yell naar Unst in de stuurhut door te brengen. Schotten zijn vriendelijk en vooral gezellig.
Shetland is
- saai schapen en gras
- Schotten zijn vriendelijk, behulpzaam en gezellig.