38e en 39e etappe Thurso - Lairg - Strathpeffer

18 augustus 2017 - Strathpeffer, Verenigd Koninkrijk

De 38e etappe is ook een bijzondere etappe geworden. De etappe had een lengte van 131 km en bracht me door natuurgebieden aan de noordkust om vervolgens vanaf Tongue de hoogvlakte in te rijden naar Lairg. De natuur die ik doorgereden ben is volstrekt anders dan ik verwacht had. Absoluut niet Schots. Hei, gras en varens, meertjes en riviertjes. Een verlaten gebied. Vanaf Tongue tot Lairg ben ik 6 huizen tegengekomen. De afstand is ca. 70 km. Absoluut indrukwekkend en eenzaam. De tocht was ook heel zwaar. Pauzeren in de laatste 70 km is nauwelijks mogelijk. Als je stilstaat heb je in no time een zwerm muggen om je heen die je opeten. Uiteindelijk heb ik mijn boterham fietsend opgegeten.
Feiten
- de gehele dag wind kracht 4/5 schuin op kop. Nergens een boom of bos.
- 131 km peuteren
- 8,5 uur over gedaan
- 1480 hoogtemeters voor de kiezen
- 5100 cal verbrand vlgs garmin.
- gelukkig geen regen
Ik sluit niet uit dat ik achteraf zeg dat dit het mooiste gedeelte van Schotland is.
De 39e etappe met een lengte van 92 km was na de dag van gisteren een anticlimax. Veel langs wat drukkere wegen gereden en regenachtig. Gelukkig minder zwaar. De benen voelden na gisteren moe aan. Wel bij de spoorbrug met fiets en bagage de trappen van voetgangerspad op moeten klimmen om aan de andere kant te komen. De dag geëindigd in Strathpeffer

1. Nico van hest:
    19 augustus 2017
    hallo Jos,

zo te lezen was de 38e een extreme etappe zowel qua tijd, afstand als verlatenheid van gebied, caloriënverbruik, etc. maar blijf ervan genieten. ik ben nu zelf een weekje weg en heb geen computer mee. ( je kent me ). ik lees je vervolg etappes wel weer vanaf26 aug. fiets en geniet ze, groet, Nico
  2. Jos:
    19 augustus 2017
    Genieten doe ik wel. Iedere dag met goede zin de fiets op een genieten van omgeving. Prettige vakantie en groeten aan yvonne.
  3. Mirjam:
    20 augustus 2017
    Nou Jos, wat een ervaring. Leuk dat we je zo kunnen volgen. We zitten bij de bbq, Annemijn vertrekt dinsdag naar ST. Maarten. Vind het best heftig, zo ver weg. Laat snel van me weten. Mirjam en de van Sonnetjes☀️☀️☀️Veel succes en fietsplezier ‍♀️
  4. Marcel van Seeters:
    20 augustus 2017
    Hoi Jos,
    Gisteren weer Vrijthof-Vrijthof gereden (gelukkig niet ziek geworden) en toen hoorde ik van Raymond dat je een reisblog bij houdt. Even googlen en toen kwam ik hier terecht. Je bent al een eind op weg, flink afgetraind zo te zien. Foto's zijn prachtig, de verslagen moet ik op mijn gemak eens doornemen. Waar je nu aan het fietsen bent lijkt op Ierland. Geniet ervan. Ik laat snel weer iets van me horen
  5. Jos:
    21 augustus 2017
    Hoi Marcel, ik ben benieuwd naar de uitwerking van jouw plannen. Ik hoor dat begin oktober wel. Groet jos.