20e t/m 24e etappe Stromstad - Halden - Moss - Skien - Tvedestrand - Kristiansand

30 juli 2017 - Kristiansand, Noorwegen

De 20e etappe brengt me naar Noorwegen en eindigt vlak over de grens in Halden. De etappelengte is 44 km. Hoe meer ik naar het noorden rij nemen de hoogtemeters ook toe. Op de grens kwam ik een Oostenrijker tegen die van de Noordkaap af komt op zijn Simplon
Racefiets met rugzak. Hij was inmiddels 37 dagen onderweg en had 6300 km afgelegd........dat zijn de echte....
In Halden aangekomen breng ik 's middags een bezoek aan het fort uit 1780 boven op de heuvels met een schitterend uitzicht. De overnachting breng ik door op een houten boot van een 73 jarige man. Hij had de hele wereld afgereisd met een zeilboot en was in 44 landen geweest en daarvoor was hij koninklijk onderscheiden. Hij had een vlag van Noorwegen met een kroon erop. Elke avond moest hij de vlag vervangen door een gewone vlag. Net als een lintje in Nederland mag die vlag alleen overdag gevoerd worden. Hij had nog een Philipijns kind van 7 jaar die bij zijn dochter woont van 40 jaar. Voor het eerst heb ik me onveilig gevoeld in Halden. Veel Oostblok-mensen. Fiets dus op slot.
Zweden zijn we inmiddels uit. Wat me echt is bijgebleven is:
- goede wegen
- Zweden zijn vriendelijk en behulpzaam
- vooral ten zuiden van Gotenburg wordt veel gefietst, ten noorden wordt het zwaarder en dus ook minder fietsers.
- de echt mooie stukken zijn de kustwegen ten noorden van Gotenburg, van fjord naar fjord.
- zuiver
De 21e etappe brengt me over een afstand van 102 km naar Moss. Een weinig indrukwekkende rit. Vlak voor Moss nog wel een mooi stuk bosgebied waardoor het goed mtb-en is. Moss is verder een smakeloze en ongezellige stad. Morgen maar vroeg op en met de veerboot naar Horten.
De 22e t/m 24e lijken veel op elkaar. De gereden afstanden bedragen 142, 145 en 112 km. De klimmetjes worden soms echt steil. Met bepakking peuter ik de klimmetjes met een snelheid van ca 5 km omhoog. Een ware worsteling. En het blijft op en neer gaan. Daarnaast wordt je door natuurgebieden gestuurd over half verharde wegen of zelfs rotspaden. De mooiste stukken. De fjorden en meertjes volgen elkaar op en onderweg veel huisjes met mooi uitzicht. De 22e etappe eindig ik in Skien. De 23e etappe slaap in Tvedestrand in een houten hut op de camping. De 23e etappe maak ik kennis met een ander fenomeen van Noorwegen. Regen. 6 uur in de stromende regen gereden. Afzien dus. Verder in 1 dag 2 remblokken versleten. Zand en water.
De 24e etappe geëindigd in Kristiansand. Het is nu zondag. De stad is uitgestorven. Het Bourgondische leven zoals wij dat kennen komt in Noorwegen niet voor. Alcohol mag in de supermarkten op zondag niet verkocht worden. Dan toch maar een duur pilsje in het restaurant genomen. Morgen beginnen we aan het zwaarste gedeelte van de tocht.

1. Ingrid:
    31 juli 2017
    Voor de liefhebbers de kilometers per land en totaal tot Kristiansand:
    Nederland 527
    Duitsland 872
    Denemarken 835
    Zweden 419

Noorwegen tot Kristiansand 501

Totaal tot Kristiansand 3.154 km.

Wow en dat met ook nog heel wat hoogtemeters, met name in Noorwegen!
    Veel succes met de komende zware etappes xxx
  2. Nico van hest:
    hallo Jos,

1e maand zit er op. je hebt er nogal lange pittige tochten op zitten. knap hoor en zeker met zo'n zware bepakking. hopelijk voldoet de tocht tot nu toe aan je verwachtingen!! je zult wel een "bere conditie" krijgen! geniet er met volle teugen van.

groetjes, Nico en familie.
  3. Hans Hermans:
    31 juli 2017
    Goed bezig Jos. Zolang het genieten de bovenhand heeft is er geen sprake van volhouden. Dus geniet ze!
  4. Peter Koomen:
    Hoi Jos,
    Nog steeds goed bezig! Hou vol en geniet er ook van. Ben benieuwd naar het vervolg! Gr. Peter
  5. Peter Koomen:
  6. Peter Koomen:
  7. Peter Koomen:
  8. Peter Koomen:
  9. Henk:
    Hey Jos,
    Wat een super tocht en geweldig om te lezen over je ervaringen. Hier in Normandië fietsen we momenteel elke dag 100 km met de nodige hoogtemeters maar dit is niets vergeleken met een bepakte fiets in Noorwegen. Geniet en hou ons op de hoogte van deze bijzondere fietstocht.
  10. Mirjam:
    1 augustus 2017
    Hoi Jos, wat een prachtige foto's. Ik hoop dat je ook echt kan genieten. Wij zijn vandaag ook vertrokken, naar Erfurt, Leipzig en daarna nog een weekje Oostzee. Jos nog veel fietsplezier en we hopen snel wat van je te horen. Mirjam en de van Sonnetjes
  11. Jos:
    1 augustus 2017
    Beste allemaal, ik heb tot op heden niet gereageerd op jullie reacties. Dat wil niet zeggen dat ze niet leuk zijn. Dank voor de reacties. Ik wil niet te veel bezig zijn met individuele reacties. Als ik terug ben in Nederland kom ik graag mijn verhaal vertellen.
    Met mij gaat het verder goed. De eerste 3 weken heb ik wat last gehad met zitvlak en spieren en gewrichten. Het lichaam moest zich aanpassen. Nu zit ik in een ritme en gaat het goed. Ik merk nu dat het vanaf kristiansand ruiger, zwaarder, mooier, rustiger met minder toerisme en zeker al geen trekkers. Soms dus wel een eenzame strijd. De reis ga ik zeker af maken. Daarvoor is hij te mooi. Tot begin oktober. Groet jos.
  12. Peter Koomen:
    2 augustus 2017
    Hi Jos,
    De foto's zien er fantastisch uit. Wat een reis is dit. Ik ben benieuwd naar wat je nog meer gaat meemaken. Houd ons op de hoogte en veel sterkte om de komende uitdagingen te overwinnen! Gr. Peter