21 tot en met 27 september

27 september 2018 - Grants, New Mexico, Verenigde Staten

21 en 22 september van Salida na Horca en vervolgens naar hopewell lake. Resp 118 km en 106 km en resp.  2100 m en 2200 m klimmen.

De twee dagen stonden in het teken van klimmen.  Hele dagen rond de 3400 m hoogte rondgereden door  schitterende landschappen.    De gele Aspen trees zijn schitterend en in grote getalen aanwezig.  Smorgens staat de vorst op de tent.  Lekker koud dus.  Gelukkig heb ik een warme slaapzak . Vanavond heeft een Nederlands stel meegegeten. Ze rijden nu the great divide en gaan daarna naar Nepal.  Ze hebben 6 maanden vrij genomen. Over vrijheid gesproken.

23 september een wat lichtere etappe gereden van slechts 90 km en 750 hoogtemeters. Nu  zijn we echt New Mexico ingereden.  De eerste cactussen gezien met gele bloemen.  Een hele andere natuur.  Meer steppe. En veel warmer.  We zijn flink gedaald naar Abiquiu. Bij een mooi huis in de tuin gekampeerd. Met twee tentjes vlak bij de veranda aan de rivier het bivak opgeslagen. Lekker de namiddag op een ligstoel naar de rivier zitten gapen. Heerlijk ontspannend is dat.

24 september stond de koninginnen etappe naar Cuba op de agenda. 2600 m klimmen en 130 km afstand. Een helse rit. Het kwam erop neer dat we ca. 50 km klimmen over rotspaden, slechte gravelwegen naar een hoogte van ca 3500 m. We halen een gemiddelde
Van 10 km/ uur.!!!!!!!!. De eerste 15 km dalen gaat eveneens over rotspaden. Niet veel dus. Na ca 65 km en 6 uur ploeteren de lunch. Na de lunch een geheel Ander parcours tussen bossen en mooi gladde gravel wegen gedaald naar Cuba.

25 september een licht ritje van 50 km gehad. Lekker om te herstellen van de zware inspanning van de dag ervoor.

26 september óver 140 km met 1800 hoogtemeters naar Grants gereden.  Door een steppe gebied met droge rivier beddingen die me moesten kruisen.  Even flink naar beneden en dan weer steil naar boven. Af een toe een verdwaalde koe gezien.  Op het laatst van de dag nog een stevige klim van 750 hoogte.  Gelukkig was het eind in zicht.  We zijn na een zware week toe aan een rustdag in Grants.

1. Peter Koomen:
    28 september 2018
    Hi Jos, wat een tocht! Wel gaaf, zal weer wennen worden in NL! Geniet er nog even van!
  2. Frank:
    28 september 2018
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd me je verjaardag Jos. Geniet nog van de laatste dagen van deze prachtige fietsvakantie. Tot binnenkort.
  3. Arie van Dun:
    28 september 2018
    Prachtig Jos. Herinneringen genoeg voor een lang leven. Zo te zien weinig vegetarische kost onderweg
  4. Jos:
    Hoi Peter, Arie en Frank
    Deze tocht vergeet ik nooit meer. Volop genieten van de natuur die is eindeloos.
    Jarig ben ik de 29ste😀 morgen dus.
    Steaks zijn hier heel goed. Spekje naar mijn bekje.
    Tot over 1, 5 week. 8 oktober ben ik weer in Nederland.
  5. Nico van hest:
    29 september 2018
    Hallo Jos, proficiat met je verjaardag. En maak ook de laatste dagen van deze bijzondere tocht een grandioze belevenis!!!!!!!! Groet en tot binnenkort.
  6. Jos:
    29 september 2018
    Nico bedankt we zien elkaar snel en praten we bij.