Week 1 14 augustus - 20 augustus 2018

20 augustus 2018 - Whitefish, Montana, Verenigde Staten

De kop is eraf. En mijn eerste week zit erop en zit te genieten van mijn eerste rustdag.

Terug denkend en kijkend vallen de volgende dingen op:
Ik heb ontzettend moet wennen aan de 8 uur tijdsverschil met Europa. Kostte me zeker 4 dagen.

Canadezen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam.  Heb ik nog niet meegemaakt in Europa. Iedereen spreekt je aan en is geïnteresseerd.  Kunnen wij nog echt wat van leren.

De grenscontrole met vs was streng.  Moest een lang formulier invullen. De kleine lettertjes
Waren voor mij met - lenzen niet leesbaar.  Van een collega MTB er een leesbril geleend om het formulier in te vullen. Vervolgens tot 3x keer  toe foto's van vingerafdrukken en gezicht gemaakt omdat de computer iedere keer vastliep. Heel ambtelijk. Het geheel heeft ca 45 m geduurd.

We komen veel trekkers tegen die met kleine groepjes the great divide rijden. Had ik zeker niet verwacht.  Met velen wissel je ervaringen uit over de route, wegen, hun plannen.  Heel leuk is dat.

De tocht is zwaar met veel hoogtemeters over voornamelijk gravelwegen, wasborden en paden met rotsen. Dit in combinatie met warm weer sloopt je redelijk. Mijn lichaam moet echt weer wennen aan dit dagelijkse ritme.

Kamperen met een tentje is echt wennen op 57 jarige leeftijd. Toch nog een echte kussen gekocht om lekker te slapen.

De verzorging is super. We hebben een penske  vrachtauto die de bagage + de rest vervoerd naar de volgende overnachting. Daarnaast een schitterende VAN die op de lunch plekken is met eten goed verzorgde lunch en daarna achter de groep aanrijdt. Top.

We hebben een fantastische kok die iedere keer een geweldige maaltijd op tafel zet in de buschcamps. Een mechanicien die zorgt dat de fietsen blijven rijden.  Geweldig.

Schitterende landschappen die helaas door de vele bosbranden en rook niet geheel tot hun recht komen.

Een bijzondere groep van 24 fietsers, ieder een eigen verhaal om de tocht te rijden. Leuk om te horen.

Zondag 12 augustus canmore-banff- canmore gereden.  Het officiële vertrek van the great divide is het spring hotel in banff.  Een gigantisch groot en oud hotel.  In de regen ernaar toe gereden en s middags door de schitterende  natuur weer terug naar canmore. Onderweg 3 andere great riders tegen gekomen.  Was wél leuk en de plannen uitgewisseld.

Op maandag 13 augustus   wat gekeuteld en savonds bij de riders meeting de laatste info ontvangen. Een lang verhaal met veel beren info.  Valt allemaal wel mee.  En dan dinsdag 14 augustus eindelijk het vertrek.  Gelukkig.  Gaan met die banaan. Meteen 700 m omhoog. De hele dag over een gravel pad met veel stof vorming door auto's gereden.
Onderweg stond een auto stil met drie vrouwen en een lekke band. Met drie mtbers de vrouwen uit de brand geholpen en de reserve band erop gelegd. Wel lachen. De vrouwen waren ons zeer dankbaar.  Na een heerlijke lunch onderweg door gereden naar het kanakis lake en de camping. Daar stond soep klaar. Even douchen, tentje opgezet en een dutje gedaan. Dit wordt  het dagelijks ritueel voor de komende vier weken. Een beetje terug in de tijd.

Inmiddels is het 15 augustus en zitten we op een camping in elkford. Vandaag voor de eerste keer de waterscheiding gepasseerd bij de passage van de elkford pas.

Het is 16 augustus. Onderweg een ommetje gemaakt naar de josephine falls. Een smalle trail met veel boom  wortels naar de waterval.  Was fun.  De water val was indrukwekkend.
Verder op in  de route was de weg weggeslagen.  Een flinke klauter partij en met een  ketting van 10 mtbers hebben we de fietsen omhoog gebracht.

We zitten nu op een camping in sparwood. Het is ongelooflijk hoeveel mensen je tegenkomt die ook the great divide rijden. Engelsen Belgen Finnen. Onderweg een praatje maken en dan verder. Savonds ook 4 gasten uitgenodigd die we onderweg tegen zijn gekomen.

18 augustus en 5 dagen onderweg.  Het is loodzwaar. Iedere dag weer.  Vandaag over kleine paadjes en rivier kruisingen naar the Wall gereden.  Simpelweg omhoog klauteren met de fiets in de hand. Eenmaal boven nog ca 14 km fietsend verder klimmen over gravelpaden.  Boven op de col aangekomen een afdaling van ca 15 km voordat we aankomen op de grens met de vs. De afdeling van gravel gaan we toch met ca 45 km/uur naar beneden.  Botsend over keien.  Wel kicken. Nu in een motel. Lekker douchen en een gewoon naar bed en Lekker slapen.

19 augustus naar polebridge gereden, een camping in the middel of nowhere.  1 klim van ca 45 km en een lange afdaling van ca 25 km. Het zwaarst km's waren de laatste 20 km op een neer.  Dit sloopt.  Vandaag door landschap gereden wat  zwaar getroffen is door  bosbranden. Dit geeft bijzondere landschappen.  De lucht is smokey. De zon rood wat wel weer mooi is.   Op de camping is vooral het toilet bijzonder.  Zie foto's.  Lekker gezwommen in de rivier.  Heerlijk.  Net een koel bad in een sauna.

20 augustus door de regen naar het motel gereden. De route is gewijzigd door de bosbranden.  Nu een lichtere route gereden met meer asfalt.  De eerste dag dat het regent. Opschieten dus o.m. het niet koud te krijgen. Mijn wedstrijd hart gaat weer sneller kloppen.

De start van mijn reis verliep met wat hobbels:

De geboekte treinreis naar schiphol reed niet. Op het allerlaatste moment toch met de auto weggebracht.

Mijn fietsdoos had overgewicht waardoor ik euro  125 mocht bijbetalen

Bij het in elkaar zetten van mijn fiets bleek de schakel kabels van mijn rohloff naaf gebroken te zijn.  Gelukkig zelf een reserve kabel bij en de fiets in canmore laten maken. Klote maar ook dat is opgelost.

De dag voor vertrek nog snel een wasje gedraaid.  Vergeten mijn garmin uit mijn shirt te halen. Garmin 820 blijkt geweldig.  Wasje 1 uur op 30 gr met 1500 toeren centrifuge blijkt hij gewoon te overleven. Geweldig toch.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mirjam Frijters:
    21 augustus 2018
    Wow, Jos. Super. Mooie foto's.
  2. Arie van Dun:
    21 augustus 2018
    Begrijpelijk dat de beenspieren af en toe protesteren, echt off-road werk. Je hebt gelukkig maar weinig bagage om mee te zeulen op de fiets.
  3. Kaya:
    21 augustus 2018
    Leuk je vermoeiende reis mee te bekijken vanuit mijn luie stoel. :)
    Ik hoop dat je ervan geniet.
  4. Bob:
    24 augustus 2018
    Super Jos, wat een geweldige ervaring, ik ben (een beetje) jaloers. Goed om te weten dat die Garmin gewoon in de wasmachine kan!
  5. Peter:
    26 augustus 2018
    Gaaf hoor. Nog even doortrappen. Gelukkig nog maar 5 weken............
  6. Lucien:
    26 augustus 2018
    Ikdenk wel datdit nog een juiste leeftijd is om dergelijke avonturen aan tegaan Jos.Ik ben best jaloers.Maar ik leef erg met je mee en gun je veel plezier.Echt moie omgeving.